Ketam

Biar Ketam Jalannya Senget Asal Fikirnya, Akalnya, Tuturnya Lurus

Wednesday, September 11, 2013

RM160 Bilion Diperuntuk Bangunkan Industri Rel Keretapi Negara




Wow!! Dengar cerita kerajaan akan memperuntukkan dana sebanyak RM160 bilion bagi meningkatkan keberkesanan industri rel keretapi di negara ini menjelang 2020.

Pengumuman mengenainya dibuat sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini di dalam ucapannya ketika merasmikan Persidangan Industri Keretapi Asia 2013 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur yang turut dihadiri Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar dan Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof.

Di dalam ucapannya itu, Najib menegaskan pembangunan aplikasi infrastruktur pintar dalam industri rel boleh membawa perubahan dengan mengurangkan kos dan meningkatkan tahap keselamatan serta kebergantungan pada industri pengangkutan awam.

Petikan ucapan beliau:

"Aspek yang paling kritikal adalah melibatkan latihan sejumlah tenaga mahir yang mengkhusus dalam industri keretapi agar merekq dapat memenuhi jadual pembinaan operasi yang ditetapkan.

"Industri rel memerlukan pekerja mahir untuk pembinaan trek, kemudahan dan infrastruktur lain bagi penyelidikan dan pembangunan serta produktiviti komunikasi,”

Untuk rekod, peruntukan RM160 bilion itu melibatkan projek dibawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dalam fokus untuk meningkatkan prasarana pengangkutan awam.

Dan sejak tahun 1990, kerajaan telahpun membelanjakan RM50 bilion dalam projek berkaitan landasan keretapi dan dijangka perbelanjaannya akan meningkat sebanyak RM160 bilion lagi menjelang tahun 2020. 

Ia merangkumi Projek Keretapi Laju Kuala Lumpur-Singapura yang bakal melibatkan laluan sepanjang 330 kilometer dan Projek Transit Aliran Massa (MRT).

Petikan ucapan Najib mengenainya:

"Ini sehubungan dengan kejayaan negara menarik minat pembuat keretapi terbesar China, Kumpulan Keretapi China Selatan untuk membina pusat Rel ASEAN di Batu Gajah, Perak.

"Fasa pertama projek berkenaan yang bernilai RM400 bilion,"

Alhamdulillah..berkat daripada kestabilan yang wujud di negara ini.. :)

Adios!!!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...