Ketam

Biar Ketam Jalannya Senget Asal Fikirnya, Akalnya, Tuturnya Lurus

Wednesday, July 10, 2013

Info Mengenai Power Bank Yang Perlu Anda Tahu!




Seiring dengan kemajuan negara, kebanyakan rakyat Malaysia kini sudah tidak lagi boleh dikatakan ketinggalan zaman atau tidak up-to-date. Lihat sahaja di mana-mana kita pergi, hampir semua orang memiliki setidak-tidaknya satu gadget. Paling kurang, telefon pintar..hampir semua orang memiliki telefon pintar yang membolehkan mereka berinternet di mana sahaja.

Memiliki gadget kini ibarat sudah menjadi gaya hidup buat masyarakat di negara ini. Namun begitu, apabila berbicara soal gadget ini pastinya satu isu universal yang dihadapi adalah bateri cepat habis/kong/flat. Dan untuk mengatasi masalah tersebut, terciptalah satu alat yang dinamakan ‘power bank’.

Apa itu power bank, dan apa fungsinya? Secara amnya, power bank adalah sebuah untuk mengisi semula tenaga pada gadget anda. Awalnya dikenali sebagai portable charger, kini power bank ibarat menjadi pelengkap kepada penggemar-penggemar gadget untuk terus ‘bermanja’ dengan gadget kesayangan mereka.

Terdapat pelbagai jenis power bank yang ditawarkan kepada kita sekarang ini dengan pelbagai bentuk dan harga. Posting kali ini menyenaraikan beberapa jenis power bank yang boleh didapati dalam pasaran negara kita berserta harga dan sedikit review mengenainya. Layannnn…..!!! 

Senarai Antara Power Bank Yang Boleh Didapati Di Malaysia:

1.    Yoobao Thunder Power Bank YB651 13,000 mAh
Jenama Yoobao boleh dikatakan sebagai yang paling popular di kalangan masyarakat Malaysia. Selain mudah didapati, reka bentuknya yang menarik juga menjadi faktor mengapa ia digemari. Berbekalkan kuasa 13,000 mAh, model ini sesuai untuk hampir 95% telefon bimbit dan tablet yang berada di pasaran seperti ipod, iphone, ipad, PSP dan juuga kamera digital. Beratnya pula cuma 305 gram selain mempunyai dua output yang membolehkan dua item dicaj sekaligus pada satu-satu masa. Dua pilihan warna untuk pengguna iaitu hitam ataupun putih. Harga pasarannya di sini ialah dari RM90 – RM150.

2.    Normal OEM 12,000 mAh
Didatangkan dalam pilihan warna hitam dan putih, pengguna turut dibekalkan dengan lapan penyambung yang sesuai untuk iphone, ipad, ipod, Samsung, Nokia, HTC dan Blackberry. Boleh disimpulkan ianya sesuai untuk hampir 95% jenis telefon ataupun tablet yang berada dalam pasaran menjadikannya antara model yang turut popular di Malaysia. Sama seperti Yoobao, model ini turut mempunyai dua output yang membolehkannya mengecaj dua gadget sekaligus. Model ini turut dilengkapi lampu LED sebagai penunjuk tenaga yang masih ada. Di Malaysia, model ini dipasarkan pada harga RM80 – RM110

3.    PINENG PN913 10,000mAh
Model ini masih lagi belum begitu dikenali di Malaysia memandangkan ianya boleh dikatakan masih lagi baru memasuki pasaran negara ini. Namun begitu ia boleh dikatakan sebagai model terbaik yang ditawarkan di negara ini berbanding model-model power bank yang lain. Berkapasitikan 10,000 mAh tenaga, model ini boleh digunakan untuk mengecaj iphone sebanyak lima kali dan Samsung Galaxy Note 2 sebanyak dua kali. Beratnya yang cuma 241 gram menjadikan ia mudah untuk dibawa ke mana-mana berbanding power bank model lain yang lebih besar. Didatangkan dalam pilihan warna hitam dan putih selain enam penyambung iaitu termasuk PSP pins, Nokia DC2.0 pins, mini USB pins, Samsung pins, Apple pins, dan Samsung Galaxy Tab pins. Mempunyai dua output menjadikan ia lebih efisien untuk digunakan. Juga pengguna boleh menganggarkan kapasiti tenaga yang tinggal dengan lebih tepat menerusi paparan LCD yang ada padanya. Model ini boleh didapati di dalam pasaran pada harga RM169 – RM239

4.    Smart Power 5200mAh SP-520
Bagi mereka yang menginginkan power bank yang lebih portable, elegen tapi tidak kurang ‘berkuasa’, model ini amat sesuai sekali bagi memenuhi kesemua ciri-ciri tersebut. Datang dalam pelbagai variasi warna untuk dipilih, anda akan turut dibekalkan dengan tiga jenis penyambung iaitu Nokia DC2.0 pin, micro USB pin dan Apple pin. Pelengkap kepada gadget anda, model ini pastinnya membuatkan anda lebih bergaya dan elegen. Boleh didapati dalam warna Putih / Hitam / Silver/ Biru / Red Wine dan Purple. Model ini dijual di pasaran pada harga RM99 – RM129.

5.    2,600 mAh Power Bank With Fraganced
Turut dikenali sebagai ‘perfume’, model ini merupakan model yang paling basic sekali dalam senarai posting ini. Dan walaupun begitu, namun ia tidak menghalang pemiliknya daripada kekal tampil elegan bersama gadget yang dimiliki. Berkapasiti 2600 mAh, ianya memadai untuk mengecaj sekali sahaja gadget anda. Sesuai digunakan pada acara-acara rasmi tanpa perlu mengeuarkan power bank yang jauh berganda lebih besar dari model ini. Juga didatangi dengan penyangkut yang membolehkannya dijadikan keychain dan boleh mengelakkan ia dari hilang. Keseluruhannya terdapat enam pilihan warna iaitu putih, hitam, biru, pink, kuning dan lime. Dijual di pasaran pada harga RM38 – RM58.

Dan sekiranya anda ada ‘berkenan’ dengan mana-mana daripada model yang disenaraikan ini, anda bolehlah hubungi Ketam di emel ahmad.ketam@gmail.com bagi mendapatkan harga yang menarik dan berpatutan. Diulangi, menarik dan berpatutan! Cuma nyatakan model dan warna yang diingini, Ketam akan beritahu anda harga yang ditawarkan khusus untuk pembaca blog ataupun posting ini. Pastinya jauh lebih rendah daripada yang anda jangkakan! :)

Adios!!


12 comments:

  1. Baik punya artikel untul tahuan umum. kalay nak beli power bank mesti tanya apa jenis battery dalam power bank. Original samsung battery adalah yang terbaik.

    ReplyDelete
  2. Salam, nk tnya klu utk charge tel note3 mana yg lebih sesuai.

    ReplyDelete
  3. Power bank memang satu keperluan untul pengguna smart phone dalam era teknologi kini. Pengguna haruslah berhati-hati semasa memilih power bank. Ada banyak power bank palsu di pasaran dengan harga murah.

    ReplyDelete
  4. As Salam, kalau berminat untuk dapatkan power bank jenama Pineng yang original boleh jenguk di fb saya : Ash Tech Gadget..tq

    ReplyDelete
  5. Askum bro.. Sy nak tnya harga untk power bank yoobao 13000 tu brapa bro kasi harga terbaik.. Kalo dapat rm100 sy gi ambk kat bro di melaka.. Sy duk di kuala sungai baru..

    ReplyDelete
  6. As Salam, sbenarnya powerbank ni byk jenis tpd block ni ada 5 jenis je, xdpt nk compare dgn yg lain2

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum..
    Ada sesiapa berminat untuk membeli PINENG POWERBANK (100% ORIGINAL) PN-999 20000MAH FOR ONLY RM89 !!
    We will return your money 300% if this is FAKE!
    1 year 1-for-1 exchange warranty!
    Package Includes:
    1 x Retail Packaging
    1 x PN-999 20000mAh Power Bank
    1 x micro USB cable
    1 x User Manual
    FREE ORIGINAL POUCH
    1 YEAR WARRANTY
    COD MELAKA ONLY !
    SHIPPING FEE : RM12

    ReplyDelete
  8. Sy nak tanye betul ke charger berkapasiti 20000mah hanye sesuai menggunakan charger 2.0A? Sbb powerbank sy lambat sgt penut..skg ni sy guna charger 1.3A...Lambat sgt nak penuh..

    ReplyDelete
  9. Sy nak tanye betul ke charger berkapasiti 20000mah hanye sesuai menggunakan charger 2.0A? Sbb powerbank sy lambat sgt penut..skg ni sy guna charger 1.3A...Lambat sgt nak penuh..

    ReplyDelete
  10. Jika korang nak lebih mudah & cara lengkap step by step untuk bagaimana nak verify power bank pineng anda original atau tak?

    http://sifupowerbank.com/power-bank-original-pineng-atau-tiruan/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...